GTAbanner

GTA IV

Informacje zawarte na tej podstornie dotyczą gry wydanej w wersji konsolowej, ponieważ premiera GTA4 na domowe blaszaki dopiero 21 listopada (Europa). Nowinki dotyczące GTA4 i PC znajdziecie w dziale GTA na PC, gdzie gorąco zapraszam, a teraz przenieśmy się w inny świat, do Liberty City, gdzie przeplatają się losy nowego bohatera Niko Bellica.


Informacje ogólne:


Tytuł: Grand Theft Auto IV
Producent: Rockstar North
Wydawca: Rockstar Games
Dystrybutor: Cenega
Platformy: Playstation 3, Xbox 360
Data premiery: 29 kwietnia (na całym świecie)
Multiplayer: Do 16 osób jednocześnie; 15 trybów gry
Kategoria wiekowa: ESRB – M, czyli powyżej 18 lat
Oficjalna strona: www.rockstargames.com/IV

Fabuła:

Podobnie jak w innych częściach z serii GTA również w tej, bohaterem jest mężczyzna z nieciekawą gangsterską przeszłością. Niko Bellic, bo o nim tu mowa przybywa jako imigrant z Europy Wschodniej do kraju wielkich możliwości. Do wyjazdu do Ameryki Bellica przekonuje kuzyn, który mówi mu, że w tym kraju może zacząć nowe, lepsze życie. Zacząć wszystko od początku i uciec przed swoją przeszłością. Skuszony tymi propozycjami Niko zamieszkuje w Liberty City, w USA. Szybko okazuje się jednak, że życie jak w "amerykańskim śnie" to tylko marzenia Niko. I tu znowu akcja będzie opierać się na gangsterskiej przeszłości naszego bohatera.

Nowości w GTAIV:

Prócz typowych rzeczy jakie pojawiały się w poprzednich częściach, a zwłaszcza tych z GTA: San Andreas, w nowym Grand Theft Auto doświadczymy zupełnie nowiótkich cech jakie się tu pojawiły. Kilka ciekawszych z nich przedstawiam poniżej. Dodam tylko, że nowe GTA jest bardziej realistyczne, podobne do prawdziwego życia, daje dużo więcej swobody niż San Andreas mimo, że mapa jest mniejsza od poprzednika.

* Jedną z ciekawszych cech w grze jest wykorzystanie przez NiKo telefonu komórkowego. I tak jak w realnym świecie nasz bohater dzięki telefonowi może zamówić taksówkę jak i kupić broń, no i oczywiście do telefonowania do swoich kontaktów( zapisanych w tym telefonie) w celu rozpoczęcia misji. Bardzo ciekawa opcja, naprawdę ;)Dostępne opcje w telefonie to: Książka telefoniczna, Wiadomości, Organizer, Aparat z kamerą. Istnieje również możliwość, aby za pomocą telefonu wejść w nowy tryb gry - multiplayer.

* Wielki pozytyw za stworzenie "naturalnych" postaci i przechodniów. Podróżując po mieście miłym dla oka jest fakt, że przechodnie zachowują się jak prawdziwi ludzie tzn. palą papierosy, wyrzucają śmieci, czytają gazety, rozmawiają przez telefony, wchodzą i wychodzą z budynków, chodzą we własnym kierunku załatwiając swoje sprawy, rozmawiają ze sobą. Gracz przemieszczając się po takim mieście czuje się jak by własnie w nim był.

* Dostępne jest aż piętnaście trybów gry multiplayer, do których dostaniemy się dzięki komórce. Tryby gry to m.in. Free Mode, Deathmatch, Team Deathmatch, GTA Race, Mafiya Work, Team Mafiya Work, Cops n’ Crooks.

* Ważnym elementem gry są stosunki międzyludzkie między naszym bohaterem, a innymi postaciami i bohaterami tej gry. Niko może iść z innymi postaciami do kabaretu, klubów komediowych, zagrać w kręgle, albo po prostu napić się. Ciekawostką jest możliwość surfowania po ok. 100 stronach internetowych w kafejkach internetowych, dzięki czemu możemy poprawić nasze stosunki z innymi postaciami z gry.

* Jeśli są świadkowie jakiegoś przestępstwa, które popełniłeś, policja zacznie cię ścigać, a ilość gwiazdek zwiększy się. Policja będzie cię ścigać, tylko jeśli będzie wiedzieć, gdzie jesteś. Jeśli wydostaniesz się z obszaru poszukiwań niezauważony – twój poziom poszukiwań zniknie. Ciekawe i zarazem bardziej urzeczywistnione rozwiązanie.

* Kamerę można obracać pod dowolnym kątem.

* Kamera w samochodzie jest osadzona nieco niżej, dzięki temu mamy większe pole widzenia.

* Gracz ma do wyboru celowanie automatyczne lub manualne.

* Część misji można przejść na różne sposoby.

* Powtarzając misję napotkamy się czasami na inne dialogi niż przy poprzednim podejściu.

* Pory dnia i nocy w LC wyglądają rewelacyjnie.

* Po ulicach miasta walają się śmieci.

* W grze napotkamy kilka rodzajów nawierzchni i nierówności np. dziury na drodze, wystająca trawa pomiędzy płytami chodnikowymi.

* A teraz coś o Niko, co potrafi. Niko porusza się: spacerem, joggingiem lub sprintem, potrafi pływać, ale nie potrafi nurkować, umie prowadzić: samochody, motory, łodzie oraz pilotować helikoptery, może wspinać się po murach, słupach telefonicznych, drabinach, schodach pożarowych, może odpychać przechodniów niczym w Assassins Creed, umie skakać i odskakiwać, zrzucać, popychać innych, » łapać się za pojazdy (helikoptery, ciężarówki), » może chować się za obiektami (pojazdy, ściany), przy groźnej stłuczce samochodowej Niko może wypaść przez przednią szybę. Niko może przylegać, wychylać się zza obiektów i wystawiać broń/strzelać, może zagrać w kręgle, rzutki, bilard czy na automatach, może chodzić do klubów nocnych i pubów, a po wypiciu kilku drinków gracz może mieć spore kłopoty w sterowaniu pijanym Niko.

* Model jazdy jest niesamowicie realistyczny. Największą uwagę zwrócono na prawa fizyki.

* Kradzież samochodu jest bardziej rozbudowana, ma kilka sposobów. Również strzelanie z samochodu zostało rozbudowane.

* Samochody będą posiadały GPS dzięki, któremu będziemy mogli wytyczyć dokładną trasę do celu.

* I tu przykra nowina ponieważ zrezygnowano z samolotów i rowerów.

* Samochody będą posiadały spinnery (obrotowe felgi) zamontowane na kołach aut oraz GPS dzięki, któremu będziemy mogli wytyczyć dokładną trasę do celu.

* Po wejściu do taksówki na ekranie pojawia się licznik kasy. Kwota, którą zapłacimy jest zależna od długości przemierzonej trasy.

* Walka wręcz prezentuje się o niebo lepiej niż w poprzednich częściach GTA, a system walk i ciosów został bardziej rozbudowany.

* Broń po upuszczeniu na ziemię może sama wystrzelić.

* W grze pojawi się wiele rodzajów przechodniów od pijaków, czy członków gangów po biznesmenów i mafiozów.

* Przechodnie mają wiele rozmaitych zachowań oraz różnie reagują na nasze zaczepki.

* W zależności od tego gdzie jesteś (w jakiej dzielnicy) i o jakiej porze (dzień czy noc) chodzą różni przechodnie, mówią różnymi językami (np. włoski czy rosyjski) i mają nieco inne zachowania.

* Helikoptery policyjne patrolują dzielnice oraz poszukują nas między uliczkami z pomocą reflektora.

* Mapa nowego Libert City jest mniejsza od poprzedniej części z tego powodu, że w Libert City nie ma pustyń i terenów pozamiejskich.

* Gracze otrzymują większą swobodę i możliwość pokierowania losem bohatera, dzięki mniej liniowym misjom. Oznacza to, że niektóre misje trwają kilka dni, a w ciągu ich trwania można wykonywać inne. Cała historia może potoczyć się także na kilka różnych sposobów.

W samochodach zainstalowane są systemy GPS, które ułatwiają i przyspieszają naszą podróż do celu. Jednocześnie na radarze zaznaczana jest trasa, którą pokazuje system GPS.

* Wielką frajdą jest fakt, że Niko może wspinać się na słupy telefoniczne, ogrodzenia, etc.

* I tu miłe zaskoczenie, bo twórcy zadbali nawet o taki szczegół, że każda ulica w Liberty City ma tabliczkę ze swoją nazwą.

Główne postacie w grze:

Niko Bellic - główny bohater gry, a jednocześnie imigrant z Europy Wschodniej. Zainteresowany obietnicami swojego kuzyna Romana przybywa do Liberty City, aby zapomnieć o swojej przeszłości i zacząć życie w luksusie. Życie jak się okazuje jest jednak dla niego bardziej brutalne niż mógł się spodziewać. Czy poradzi sobie w nowym świecie? Wszystko zależy od Ciebie.

Roman Bellic - kuzyn Niko, jest właścicielem upadającej firmy taksówkarskiej. Nasz jedyny kontakt na początku gry. Dzięki niemu mamy darmowe przejazdy w taksówce, które nam załatwia.

Elizabeta - odnoszącą sukcesy dilerka narkotyków w Bohanie. Jest bardzo porywcza i często popada w obłęd z powodu policji, która "siedzi jej na karku".

Little Jacob - rastaman z Jamajki. Pali tony trawki, jest dilerem broni i w dodatku bardzo dobrze się nią posługuje.

Francis McReary - skorumpowany policjant. W jednej z misji pomagamy mu odzyskać ważne dane. Wychował się w ostrej i żyjącej przemocą dzielnicy.

Patrick "Packie" McReary - mieszka razem z matką i siostrą, z którymi ciągle się kłóci. Stara się niedopuszczać do spotkań Niko ze swoją siostrą - Kate. Bliski przyjaciel Elizabety.

Vladimir Glebov - kawał drania, który stara się zdobyć szacunek i poparcie bardziej wpływowych gangsterów. Posiada własny bar - "Comrade's". Mieszka w Hover Beach w Brokerze.

Manny Escuela - były gangster, który pożegnał się ze swoją przeszłością i teraz próbuje pomagać takim jak on wcześniej.

Brucie - narcystyczny fanatyk siłowni, materialista i koksiarz. Lubi być w centrum uwagi. Jeśli trzeba - pożycza nam helikopter.

Playboy X - właściciel kilku biznesów, ma posiadłość w Algonquin. Nie wiedząc, że to naciągacz i oszust wykonujemy dla niego kilka misji.

Dwayne Forge - właśnie wyszedł z więźienia. Kiedyś był przyjacielem Playboy`a.

Bledar Morina - specjalista od szantaży tzw. albański goryl. Mieszka na Brokerze.

Phil Bell - włoski mafiozo, pomaga Niko w zamian za drobne przysługi.

Mikhail Faustin - potężny gangster, bóstwo i wzór do naśladowania dla słabszych gangów. Pochodzi, podobnie jak Bellic, ze Wschodniej Europy, mamy okazję dla niego pracować w Brokerze.

Bryce Dawkins - podobnie jak w poprzednich częściach tak jak i w tej znajduje się miejsce dla postaci komiczej i prześmiewczej. Bryce Dawkins właśnie taką postacią jest, a po za tym to burmistrz Liberty City i konserwatysta.

Tom Goldberg - śkorumpowany prawnik, który ściga Niko i Romana Bellick`ów. Nienawidzi go również Francis McReary.

Karen - piękna sekretarka w firmie prawniczej.

Mallorie - dziewczyna Romana Bellicka.

Ray - członek włoskiej mafii. Wpływowa postać w grze.

Opis miasta:

Kiedy tworzona jest nowa gra w stajni Rockstar Games, z ich rąk za każdym razem wyrasta nowy hit. Solidną i niepowtarzalną atmosferę, jaką buduje wokół siebie GTA IV zawdzięcza umiejscowieniu akcji i stworzeniu odpowiedniej fabuły. Tutaj zajmę się tym pierwszym, czyli umiejscowieniem. Wyobraźcie sobie gdyby producenci umiejscowili naszego bohatera w jakimś mało znanym, zapaćkanym mieście. Czy była by to ciekawa rozgrywka? Miasta ze wszystkich poprzednich części GTA są wzorowane na prawdziwych dużych miastach, a nawet metropoliach. Nie inaczej jest w najnowszej "czwórce". Stworzone przez nich miasto jest żywe, piesi i samochody są w ciągłym ruchu, miasto ma własną niepowtarzalną tożsamość i ten klimat, który od zawsze przyciąga do siebie miliony graczy.

Miasto w GTA IV jest odzwierciedleniem New York City i części New Jersey. Składa się z pięciu miast - dzielnic. Całość nazwana jest Liberty City, miasto znane już z poprzednich częśći m.in Vice City i San Andreas. Liberty City powraca jednak nowe, przede wszystkim większe, bardziej brutalniejsze i zdecydowane. Poniżej opiszę pięć dzielnic, które składają się na całość Liberty City.

ALGONQUIN (odpowiednik Manhattanu) – „Samozwańcze centrum wszystkiego.”

Kulturalne centrum świata, komercjalne centrum świata, finansowe centrum świata. Gdyby pozwolić mieszkańcom, dzielnica byłaby uważana za epicentrum wszystkiego we wszechświecie. Ostrzeżenie dla ciekawskiego turysty: podważanie integralności zarozumiałych i sztucznie słodkich mieszkańców Algonquin sprawi, że najprawdopodobniej dostaniesz kulkę.

BROKER (odpowiednik Brooklynu) – „Kościoły, hipisi i projekty mieszkaniowe.”

Dzielnica Broker jest bogata w amerykańską historię i równie obfitująca we wschodnioeuropejskich imigrantów. Od niedawna dzielnica wzięła się także za polepszanie swojego znoszonego wizerunku poprzez odnawianie starszych, zniszczonych sąsiedztw. Niech jednak Wyspa Karnawału cię nie zmyli; Broker jest chaotyczna, jak każda inna dzielnica Liberty City.

DUKES (odpowiednik Queensu) – „Jak przedmieścia, tylko gorzej.”

Najszybsza rzecz do utraty zdrowia psychicznego, jaka jest możliwa do znalezienia w Liberty City, razem z mieszkaniami o zawyżonych cenach i niedostępnym parkingiem. Możesz nawet skusić się, by nazwać dzielnicę „wygodną”. Różnorodnie i gęsto zaludnione Dukes jest domem dla Lotniska Francis International i Tawerny Steinwaya.

BOHAN (odpowiednik Bronxu) – „Gotowa do odbudowy.”

Zapomniana i poniżana Bohan jest najbliższą rzeczą do piekła, jaką możesz znaleźć w mieście (a to już coś). Ta najbardziej położona na północ dzielnica była rozrywana na szczątki przez dekady pełne przemocy. Jeśli znajdziesz się w Bohan, nie tylko zamknij drzwi – zaspawaj je!

ALDERNEY (odpowiednik New Jersey) – „Przemysłowy nieużytek spotyka podmiejskie piekło”

Jeśli Algonquin jest uprzywilejowanym dzieckiem rodziny Liberty City, to Alderney jest zdecydowanie emerytowanym młodszym bratem – niekończącym się morzem opuszczonych domów, doprawionych fallusopodobnymi kominami, dymiącymi w mdłe chmury powyżej. Prosto powiedziane? Nikt nie chce żyć w Alderney, a ci, którzy niefortunnie w niej mieszkają, chcą się jak najszybciej wydostać.

W Liberty City możemy również, podobnie jak w San Andreas, znaleźć wiele budynków, ktore mają swoich odpowiedników w rzezczywistości. Są to m.in. wieżowiec Metlife, z Manhattanu - odwzorowany jako budynek GetaLife; Statua Wolności - w GTA IV figuruje jako Statua Szczęścia. Podobnymi budynkami mogą tu być: Empire State Building, budynek Chryslera, budynek Flatiron, Wonder Wheel (Diabelskie Koło) i jeszcze parę innych.

Stacje radiowe:

IF99 (International Funk) - IF99 jest domem dla międzynarodowego funku – gra świetną kolekcję klasyków z Zachodniej Afryki, US i innych miejsc. Gospodarzem jest Femi Kuti.

Vladivostok FM - Radio wschodnioeuropejskiej społeczności, nadające z Plaży Hove na teren większych metropolii – przynosi popularną muzykę z Rosji, Białorusi, Ukrainy. Gospodarzem jest Rusłana.

K109 - Dołącz do DJ Karla w podróży do czasów świetności Liberty City, kiedy disco nie umierało i narodziła się muzyka elektroniczna.

WKTT Talk Radio (We Know The Truth! – Znamy Prawdę!) - Stań się jednym z "Kumpli Bastiona", słuchając audycji Richarda Bastiona i zgadzając się z jego czystymi ideami na temat tego, co jest nie tak z tym krajem i jego liberalnym programem. Ewentualnie posłuchaj na WKTT innych audycji, które nauczą Cię jak się bać, złościć i być chętnym zabicia obcego.

Elektrochoc - François K trzęsie najlepszym z współczesnych parkietów tanecznych przy pomocy ostrych dźwięków - tylko na Electrochoc.

Liberty City Hardcore - Hardcore żyje w mieście, gdzie to wszystko się zaczęło. Jimmy Gestapo gospodaruje kolekcją najlepszych punkowych i hardkorowych klasyków.

The Beat 102.7 - Dom hip hopu w domu hip hopu: Liberty City. Nowe i ekskluzywne skręty, miksowane przez twoich gospodarzy – The Finisher, DJ Mister Cee i The Evil Genius, DJ Green Lantern.

The Classics - Klasyczne oldschoolowe skręty hip hopowe – prostą drogą. Prowadzone i miksowane przez DJ Premier.

Fusion FM - Biorąc jazz na wyższy poziom przy pomocy tych połączonych perełek. Prowadzone przez pana Roy Ayers i jego dźwięki.

JNR (Jazz Nation Radio 108.5) - Jazz z dawnych czasów, zanim stał się windowaną muzyką. Prowadzone przez Roy Haynes.

The Journey - Wędrujesz przez kosmos, poszukujesz miejsca do usadowienia się? To nie może być tutaj? Nikt cię nie lubi i zaczynasz rozumieć dlaczego? Czas na relaks i zamartwianie się - jednocześnie.

Liberty Rock Radio - Dom klasycznego rozszalałego rocka, gdzie gospodarzem jest Iggy Pop.

Public Liberty Radio - Liberałowie stawiają opór, tym razem, indywidualnie.

Massive B Soundsystem - Wielkie dance’owe hity nadchodzą prosto z najlepszych światowych systemów muzycznych. Miksowane i prowadzone przez Bobby Konders.

Radio Broker - Współczesny Rock, który udowadnia (wystarczająco ironicznie), że jeszcze żyje. Prowadzone przez Juliette.

San Juan Sounds - Z Puerto Rico do Liberty City, dźwięki San Juan są tutaj. Gospodarzem jest Daddy Yankee.

Tuff Gong - Przynosi wieczne klasyki z rodziny Tuff Gong. Prowadzony przez Wujka Carla Bradshaw.

The Vibe - Czujesz tę miłość, czujesz jak temperatura rośnie, wiesz o czym mówię, mała. Prowadzone przez Radio Fryzjera, Vaughn Harper.

Liberty Radio Widget - Rockstar Games udostępniło widget służący do odsłuchiwania stacji radiowych z GTAIV. Dostępne są już wszystkie stacje. Domyślnie ustawiony na IF99.

Bronie w GTA IV:

Bronie w GTA IV możemy podzielić na siedem kategorii. Każda kategoria zawiera po dwa dokładne opisy broni, użytych w GTA IV. Zaznaczam, że nie są to wszystkie bronie z tej gry. Oto one:

Pistolety

Pistol (Glock 17) - Zbudowany głównie z lekkich i wytrzymałych polimerów, stał się bardzo popularnym pistoletem wśród wielu jednostek policji i wojska.

Kraj pochodzenia: Austria
Nabój: 9x19 mm Parabellum
Masa: 620 g
Długość: 185 mm
Długość lufy: 114 mm
Pojemność magazynka: 17 naboi

Combat Pistol (Desert Eagle) - Zbyt duży i zbyt drogi, by być efektywnie używany jako pistolet bojowy, jest jednak bardzo chętnie wykorzystywany w filmach i grach.

Kraj pochodzenia: Izrael
Nabój: 357
Masa: 1,715 kg
Długość: 260mm
Długość lufy: 152mm
Pojemność magazynka: 9 naboi

Pistolety maszynowe

Micro SMG (Uzi Pistol) - Mniejsza wersja jednego z najsłynniejszych pistoletów maszynowych i jedynego, którego można spotkać niemal na całym świecie. Jest bardzo poręczny, można go schować pod kurtką, tak by nikt go nie zauważył.

Kraj pochodzenia: Izrael
Nabój: 9x19 mm Parabellum
Masa: 1,7 kg
Długość: 240 mm
Długość lufy: 115 mm
Szybkostrzelność: 600 strz./min.
Pojemność magazynka: 50 naboi

SMG (SW MP10) - Kopia MP5 produkowana przez mało znaną firmę, zbudowana jest głównie z bardzo wytrzymałych polimerów. Posiada system, który nie powoduje podrzutu podczas strzału.

Kraj pochodzenia: USA
Nabój: 9x19 mm Parabellum
Masa: 2,22 kg
Długość: 432mm
Długość lufy: 210mm
Pojemność magazynka: 30 naboi

Karabiny automatyczne

Assault Rifle (AK) - Karabin – legenda. Bardzo popularny w filmach i grach, chyba każdy kojarzy jego wygląd. Ze względu na bardzo prostą budowę mechanizmu wewn. jest jednym z najbardziej niezawodnych karabinów na świecie.

Kraj pochodzenia: Rosja
Nabój: 7,62x39 mm
Masa: 4,3 kg (z pełnym magazynkiem)
Długość: 870 mm
Długość lufy: 415 mm
Szybkostrzelność: 600 strz./min.
Pojemność magazynka: 30 naboi
Zasięg skuteczny: 400m

Carbine Rifle (M4A1) - Drugi najbardziej znany karabin na świecie. Wykorzystywany przez wojska USA i wiele oddziałów specjalnych. Może nie jest tak niezawodny jak AK, ale jest uniwersalny – można zamontować na nim mnóstwo akcesoriów.

Kraj pochodzenia: USA
Nabój: 5.56x45 mm NATO
Masa: 3 kg
Długość: 757 mm / 838 mm
Długość lufy: 370 mm
Szybkostrzelność: 700-950 strz./min.
Pojemność magazynka: 30 naboi
Zasięg skuteczny: 360 m

Karabiny wyborowe

Sniper Rifle (M40A1) - M40A1 to ulepszona wersja karabinu na podstawie R700 używanego w Wietnamie, przeznaczona dla USMC.

Kraj pochodzenia: USA
Nabój: 7.62x51 mm NATO
Masa: 6.57 kg (z lunetą i magazynkiem)
Długość: 1117 mm
Długość lufy: 610 mm
Pojemność magazynka: 5 naboi
Zasięg skuteczny: 800 m

Combat Sniper (PSG1) - PSG-1 to dość zmodyfikowana wersja karabinu G3, przeznaczona do użytku policji i AT.

Kraj pochodzenia: Niemcy
Nabój: 7.62x51 mm NATO
Masa: 8.10 kg (z lunetą i bez magazynka)
Długość: 1208 mm
Długość lufy: 650 mm
Pojemność magazynka: 5 lub 20 naboi
Zasięg skuteczny: ze względu na zamontowaną lunetę uważa się, że wynosi 600 m

Strzelby

Pump Shotgun (Mossberg 500) - Produkowany w wielu wersjach, o różnych długościach, z różnymi kolbami, bądź chwytami. Użytkowany przez wojsko, służby porządkowe i cywili.

Kraj pochodzenia: USA
Kaliber: 12mm
Masa: 3.06 kg
Długość: 355 mm
Długość lufy: 660 mm
Pojemność magazynka rurowego: 7 naboi
Zasięg skuteczny: 50 m

Combat Shotgun (Benelli M3) - Benelli M3 jest samopowtarzalną strzelbą używaną zarówno przez policję i oddziały interwencyjne, jak i przez cywili do samoobrony i w zawodach sportowych.

Kraj pochodzenia: Włochy
Nabój: 12mm
Masa: 3,5 kg
Długość: 1200mm
Długość lufy: 660mm
Pojemność magazynka rurowego: 8 naboi

Boom!

RPG (RPG-7) - ręczny granatnik przeciwpancerny, swoją popularność zawdzięcza stosunkowo łatwej eksploatacji i niskiej cenie.

Kraj pochodzenia: Rosja
Kaliber: 40 mm
Masa: 6.3 kg (bez granatu, z lunetą)
Długość: 650 mm
Zasięg skuteczny: 200-500 m, w zależności od rodzaju granatu

Grenade (Granat odłamkowy) - Pocisk poruszany energią kinetyczną uzyskiwaną przy pomocy taktycznej broni organicznej ogólnego przeznaczenia (ręki). Granat składa się ze skorupy wykonanej ze stopu metali lub tworzywa; wypełniony jest materiałem wybuchowym, uruchamiany za pomocą zapalnika, odpalającego ładunek z kilkusekundowym opóźnieniem.

Molotov (Koktajl Mołotowa) - Jest to butelka wypełniona do 2/3 wysokości łatwopalną cieczą, najczęściej benzyną, z lontem z kawałka szmaty. Bardzo tania i efektywna broń w ulicznych walkach przeciw pojazdom opancerzonym.

Inne

Knife (Nóż) - chyba wszyscy wiedzą co to takiego ;p

Bat (Kij bejsbolowy) - Broń biała bardzo skuteczna na bliskie dystanse, stosowana przez graczy, dresów i innych gangsterów. Zbudowany z drewna lub metalu, produkowany przez wiele firm, przez co ma mnóstwo odmian, różniących się chyba wszystkim – wymiarami, kształtem, rodzajem drewna lub stopu.

Policja w GTA IV:

Policjanci z tej serii to już nie ci sami "głupi" policjanci z wcześniejszych części. Teraz policjanci są bardziej inteligentniejsi. Podam przykłady ich zacowania: chowają się za różnymi przeszkodami: murami, samochodami i często zachodzą cię od tyłu. Prawda, że zrobiło się ciekawiej? Do nowości możemy zaliczyć fakt, że jeśli popełnisz jakieś przestępstwo i bedą świadkowie to mogą zadzwonić na policję albo wpaść w panikę. Teraz aby uciec policji już nie wystarczy na oczach wszystkich wparować do garażu Pay'n'Spray i zwyczajnie odjechać. A więc jak uciec? Musimy jak najszybciej wyjechać z zaznaczonego pola ( miga się na przemian na niebieski i czerwony kolor ), które powiększa się wraz z rosnącym stopniem poszukiwań, nie spotykając po drodze żadnego policjanta. Żeby ułatwić sobie ucieczkę możemy zmienić auto, lub przebrać się w inne ciuchy co trochę zdezorientuje policję. Jeśli zacznie gonić cię policja to w prawym górnym rogu pojawi się od 1 do 6 gwiazdek, które bedą się stopniowo zwiększały gdy będziesz popełniał wiele przestępstw naraz. Jeśli uda ci się zdobyć sześć gwiazdek to na niebie spotkamy tym razem dwa helikoptery "Annihilator", a na lądzie baaardzo wielu agentów N.O.O.S.E. i F.I.B. Ucieczka stanowić będzie ciężki orzech do zgryzienia, ale nie ma rzeczy niemożliwych.

W GTA IV pojawiła się również taka możliwość, że możemy mając telefon komórkowy wezwać policję, jeśli np. Niko nie może poradzić sobie z atakującymi go wrogami lub jeśli chcemy zdobyć policyjny komputer. Aby wezwać policję w komórce wystukujemy 911. Wtedy to pojawią się do wyboru policja, pogotowie i straż pożarna. W każdym radiowozie znajdziemy policyjny komputer, dzięki ktoremu możemy wyświetlić ostatnio dokonane przestępstwa, można wpisać imię i nazwisko ( lub przesłać zdjęcie ) danej osoby i wtedy pokażą nam się informacje o niej (wykorzystywane w niektórych misjach), wyświetlić listę najbardziej poszukiwanych przestępców, których możemy zlikwidować, wezwać wsparcie (posiłki).

Jeśli nie chce się Wam tyle czytać, albo jesteście "spragnieni" informacji o tej grze, warto obejrzeć na własne oczy dwuminutową videorecenzję, którą znajdziecie tutaj lub przejrzeć galerię, może również w niej znajdziecie coś ciekawego.
Rockstar Games presents!